Zoeken
  • Frank Berndt

Horecazaken gaan cashless!

Steeds meer horecazaken kiezen ervoor om contant geld de deur te wijzen en alleen nog maar betalingen met de pin te accepteren. Aan cashless zitten veel voordelen, vinden de ondernemers. De belangrijkste is veiligheid, maar ook hygiëne, snelheid, transparantie en geringere kosten spelen een rol.

‘Ik wil dat niemand van mijn familie of personeel dit ooit weer meemaakt’, zegt René Bogaart, zonder te vertellen wat er precies is voorgevallen. Iemand had het op zijn geld voorzien, zoveel is duidelijk. Het heeft zoveel impact gehad, dat hij korte tijd later besloot tot een ingrijpende maatregel, namelijk het verbannen van contant geld. Eerst alleen in zijn Zoetermeerse restaurant Pavarotti en ijssalon Pavarotti Dolce, later in alle zaken van zijn Big Horeca, zoals Gina, Clooney, Volle Maan, Kapitein Haak, Bij Oma en Carpe Diem. Overvallers die een zak met contact geld willen, zijn sinds 1 januari daar aan het verkeerde adres.


Veiligheid staat voorop

Veiligheid is het meest gehoorde argument om contant geld volledig uit te bannen. De zaak wordt namelijk een stuk minder interessant als doelwit van criminelen op het moment dat er geen contant geld aanwezig is. Ook Quinta Witzel van Poké Perfect in Amsterdam en Utrecht en Karin Nijman van Rebelz op de Binckhorst in Den Haag noemen veiligheid als voornaamste reden om een cashless bedrijfsvoering te runnen. ‘Voor zowel het personeel als de gasten’, zegt Nijman, die het op die manier ook uitlegt aan de bezoekers van haar restaurant. De afname van het gebruik van contant geld heeft de afgelopen jaren al aantoonbaar gezorgd dat betalen in Nederland veiliger is geworden. Het aantal overvallen bij horecagelegenheden, winkeliers en benzinestations is tussen 2008 en 2017 gedaald van 1.171 naar 377.


Weren van criminele gasten

Karin Nijman van Rebelz, rechts op de foto. (C) Roel Dijkstra Fotografie

Niet alleen wordt het risico op een overval aanzienlijk verkleind, ook op andere manieren zit pin only criminelen in de weg, zegt Boogart. ‘Met name een nachtzaak als Clooney komen wel eens jongens die midden in de nacht een VIP-tafel willen reserveren voor een paar honderd euro. Die willen alleen maar cash betalen, want ze zijn niet eerlijk aan hun centen gekomen. Als je cashless bent, komen dat soort lieden niet meer naar je zaak. Dat je dan omzet misloopt, vind ik geen enkel probleem, want dat is publiek waar ik totaal niet op zit te wachten. Daar word ik niet gelukkig van en daar wil ik het geld ook niet van hebben.’

Daarnaast wordt door het niet accepteren van contant geld ook geen risico meer gelopen dat er vals geld circuleert. Bij Rebelz op de Binckhorst, dat sinds februari geopend is, worden ex-gedetineerde vrouwen opgeleid tot kok of gastvrouw. Dat deze doelgroep al wat op haar kerfstok heeft, heeft volgens Nijman niets te maken met de overweging om cashless te gaan. ‘Deze vrouwen doen er juist alles aan om de tweede kans die ze aangeboden krijgen niet te beschamen. In mijn ervaring heb ik meer te stellen gehad met regulier personeel.’


Cashless is goedkoper

Naast veiligheid heeft cashless meer voordelen. De snelheid en nauwkeurigheid van het betalingsverkeer bijvoorbeeld. ‘Het afrekenen gaat sneller, maar vooral ook het tellen van de kassa. Dat is nu in vijf minuten gebeurd. Bovendien gebeurt het nooit dat de kassa niet klopt’, zegt Nijman.


Poké Perfect werkt zonder cash.

Ook is cashless goedkoper dan contant geld. ‘Het storten van contant geld kost behoorlijk wat en ook wisselgeld dat je moet halen bij de bank is niet gratis’, zegt Bogaart. Bij de Rabobank bijvoorbeeld kost contant geld storten met een sealbag met voormelden €3,50, zonder voormelden €8,00. Muntgeld kost per rol €0,35. Hoeveel een pintransactie kost verschilt, afhankelijk van de gemaakte afspraken. Voor iedere transactie afzonderlijk incasseert Rabobank €0,055. Goedkoper is het om pintransacties vooraf te kopen in bundels. De kleinste bundel is 100 transacties voor €4,50, de grootste bundel van 2.000 transacties kost €79,95. Extra pintransacties boven de bundelgrens kosten ook €0,055.

Ook Witzel neemt een bundel af. ‘We betalen iedere maand een vast bedrag voor het pinnen’, zegt ze. Dat elke stuiver nu te volgen is binnen het bedrijf, ervaren de drie ondernemers juist als een pluspunt. Bogaart: ‘Toen ik 30 jaar geleden begon, zei mijn accountant: “René, je moet alles meteen goed doen. Je betaalt meer belasting, maar dan slaap je wel lekker. En je betaalt alleen maar veel belasting als je veel verdient.” Dat heb ik altijd goed in mijn achterhoofd gehouden. Bij ons wordt niemand zwart betaald. Toen ik zei cashless te willen gaan, kreeg ik van de bank een compliment. “Nu ben je 100 procent volgbaar”, zeiden ze. Maar waarom zou je daar problemen mee hebben, als je niks te verbergen hebt?’


Innen van fooi anders organiseren

Sinds jaar en dag is fooigeld een leuke aanvulling op de inkomsten van het horecapersoneel. Meestal wordt dit in de vorm van het niet aannemen van wisselgeld achtergelaten bij het afrekenen, maar bij het pinnen is dit lastiger. Om niet aan de extra inkomsten van zijn medewerkers te komen, heeft horecaondernemer René Bogaart goed naar het betalingssysteem gekeken voor hij besloot cashless te gaan. Uiteindelijk was de oplossing dat de terminal nu apart naar fooi vraagt en dit op een tussenrekening stort. Als Bogaart dit namelijk zelf zou doen, dan zou de fooi worden belast, waarna dat deel zou moeten worden overgemaakt aan de belastingdienst. Daarom neemt de bedrijfsleiding daar het stokje over. Die haalt het fooigeld van de bank en verdeelt dit eerlijk onder de medewerkers. Sinds de invoering van het systeem is de fooi niet minder geworden, denkt Boogart. ‘Sterker nog, alle medewerkers krijgen nu een eerlijkere verdeling over de uren en zijn niet meer afhankelijk van wat andere medewerkers afdragen aan fooi. Alles staat op de tussenrekening en dat geeft een eerlijker beeld van alle inkomsten aan fooi. Voor de medewerkers is de fooi op niveau gebleven. Karin Nijman van Rebelz op de Binckhorst heeft een andere manier om het fooigeld voor de medewerkers op peil te houden. Zij heeft met de medewerkers de afspraak gemaakt dat er bij een betaling door de klant expliciet gevraagd wordt of het precieze bedrag gepind moet worden. Ook dat werkt. ‘Ik hoor mijn medewerkers niet klagen. Integendeel.’


Geld niet hygiënisch

Een ander voordeel is hygiëne. Vooral voor Witzel was dit een belangrijk argument. ‘Misschien ben ik daar wat extremer in dan andere mensen, maar ik vind geld heel vies. Je weet niet wie het allemaal in handen heeft gehad. Bij Poké Perfect werken we veel met rauwe vis, dus is een goede hygiëne heel belangrijk.’ Samen met haar broer Gerrit Jan startte ze vier jaar geleden met Poké Perfect, een op Hawaii geïnspireerd culinair concept. Van meet af aan was duidelijk dat de zaak cashless zou worden. Ook nu de onderneming een keten is geworden met vijf vestigingen wordt is dit niet bijgesteld. ‘Cashless werkt voor ons heel goed. Het enige echte nadeel is de afhankelijkheid van een goed internetsysteem. ‘Zeker in het begin hebben we wel eens gehad dat Ziggo eruit lag. Tsja, als je geen internet hebt, werkt het kassasysteem ook niet en dat is wel zuur tijdens een drukke lunch. Het was alle hens aan dek, we hebben direct wisselgeld gehaald en uiteindelijk hebben we ons gered’, zegt Witzel. Om herhaling van zulke toestanden te voorkomen, werkt Poké Perfect inmiddels met meerdere servers, zodat er een back up-systeem is.


Toename van cashless

Hoeveel horecazaken precies zijn overgestapt op cashless is niet bekend – volgens schattingen circa 5 procent -, wel is duidelijk dat dit een toenemend aantal is. Bijna twee derde van alle transacties in winkels en horeca werd in 2018 gedaan met de bankpas, becijferde Betaalvereniging

Nederland onlangs. In totaal werden 4,28 miljard pinbetalingen gedaan met een totale waarde van €108 miljard. Een jaar eerder was dit nog €101 miljard bij 3,84 miljard betalingen. Vooral jongeren en jongvolwassenen betalen met de pinpas, maar ook het aandeel van ouderen is flink toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Het is een kwestie van tijd voordat cash geld uit het dagelijks leven is verdwenen, denken experts. In diverse landen is de cashless maatschappij al bijna een feit. In Zweden bijvoorbeeld wordt nog maar 15 procent van alle transacties gedaan met cash geld. Storm van kritiek Desalniettemin lopen de gemoederen soms hoog op als mensen niet met cash geld mogen betalen. Mensen zien zich beperkt in hun keuzevrijheid, vinden het geen goed idee dat alle betalingshandelingen traceerbaar zijn. Vooral oudere mensen hebben hun hele leven alles met contant geld betaald en zijn niet van plan dat te veranderen.

Ook Bogaart kwam er op een harde manier achter dat het betalingsverkeer een gevoelig thema is toen hij vorig jaar juni zijn keuze voor cashless aankondigde op social media. ‘Ik weet dat als je in de eredivisie van de horeca meedraait, je soms ook de meeste wind vangt, maar dit had ik niet verwacht’, zegt hij. ‘Ik kreeg de halve wereld over me heen. Natuurlijk ben ik niet de eerste ondernemer die cashless ging, maar dat gevoel kreeg ik wel. Op één dag kwamen er ruim 500 reacties op de site van Pavarotti Zoetermeer binnen. Die heb ik nog dezelfde avond allemaal netjes beantwoord, totdat ik er zelfs een stijve nek van kreeg.’ Nadat hij aan de criticasters had uitgelegd dat hij vooral vanwege veiligheid de keuze voor cashless was, bonden veel mensen in.


Meer informatie op: www.missethoreca.nl


Bron: missethoreca.nl

14 keer bekeken